Training en begeleiding

Al jaren worstelen leerkrachten met hun lessen begrijpend luisteren en begrijpend lezen. Leerlingen zijn weinig gemotiveerd, leraren krijgen aan alle kanten goedbedoelde tips en adviezen, maar zien door de bomen vaak het bos niet meer. Bovendien ontbreekt het vaak aan tijd om leeslessen goed en effectief vorm te geven. 

 

Teksten Ontrafeld is een leertraject dat de Leesacademie speciaal heeft ontwikkeld voor leerkrachten in het basisonderwijs. Wij geloven dat de oplossing voor beter leesvaardigheidsonderwijs niet alleen ligt in het investeren in het juiste materiaal, maar juist ook in de investering in het team. Teksten Ontrafeld gaat daarom om leerkrachtcompetenties. Het doel van de training is om alle leerkrachten de handvatten te geven om hun luister- en leesonderwijs te versterken en de leerlingen tot betere luister, lees- en daarmee leerresultaten te laten komen.  

 

Teksten Ontrafeld bestaat uit vier dagdelen training voor leerkrachten, verspreid over een schooljaar. In het leertraject hebben we uitgebreid aandacht voor kennisopbouw omtrent de nieuwste ontwikkelingen binnen leesonderwijs. Daarbij vertalen we deze inzichten naar handvatten voor de praktijk, zowel in de selectie van het juiste materiaal als in het vergroten van handelingsbekwaamheid. Desgewenst kunnen we het team ondersteunen in de implementatie en borging, bijvoorbeeld door middel van professionele leergemeenschappen. 

 

In de bijeenkomsten komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • relatie luisteren - lezen - denken
  • tekstgenres en tekstrelaties
  • woordkennis
  • leesplezier en leesomgeving
  • strategieën: zin of zonde?
  • de juiste vragen stellen
  • lezen in alle vakken

De studiebelasting bestaat uit het volgen van de 4 modules van 4 uur. Daarnaast oefen je de aangeboden vaardigheden natuurlijk in je dagelijkse praktijk. De training is geschikt voor zowel startende als ervaren leerkrachten.  

 

Wil je meer informatie of een vrijblijvende offerte? Neem gerust contact met ons op!