Leeswoorden

Woorden, woorden, woorden. Overal zijn woorden. Maar hoe maak je nu goed onderbouwde keuzes voor je aanbod? En wanneer en hoe pas je de instructie in je les in? Met de Leeswoordenlijst hoef je hier niet langer over na te denken. De lijst bevat 400 cruciale leeswoorden in een doorlopende lijn van groep 4 tot en met groep 8, uitgewerkt tot concreet leerkrachtmateriaal, dat bestaat uit fraaie, praktisch ontworpen instructieposters, tips voor verwerkingsopdrachten en periodiek toetsmateriaal. Werken met de Leeswoordenlijst is SNEL: Simpel, Nuttig, Effectief en Leerzaam. 

 

Hieronder vind je informatie over het Leeswoordenlijstpakket en over de Leeswoordenboekjes voor leerlingen in het buitenland (NOB). 

Het Pakket

 

De leeswoordenlijst bestaat uit kant-en-klaar materiaal voor het aanleren van 400 leeswoorden, in een doorgaande lijn van groep 4 tot en met 8. Door wekelijks twee woorden centraal te stellen, leren leerlingen snel nieuwe woorden bij. Het basispakket bestaat uit:

 

  • 5 woordpostersets (een per groep) met de doelwoorden, de uitleg en een voorbeeldzin
  • Werkvormen voor Woorden, met ideeën voor verwerkingsactiviteiten.
  • 5 sets woordkaartjes (een per groep), met daarop de doelwoorden op de ene zijde en de betekenis op de andere. De kaartjes kunnen gebruikt worden bij het inoefenen, zowel klassikaal als zelfstandig.
  • periodiek toetsmateriaal per groep, waarmee je snel de opbrengst kunt meten. Deze toetsen worden digitaal aangeleverd. 
  • 1 signaalwoordenkwartet

Wat is de rol van de leerkracht?

Werken met de Leeswoordenlijst is niet moeilijk en kost nauwelijks tijd. Elke week staat een poster centraal, met daarop twee woorden, met uitleg en een voorbeeldzin. Aan het begin van de week behandel je deze woorden door expliciet de doelwoorden en de uitleg met de leerlingen door te nemen. De voorbeeldzin dient ter inspiratie, het staat je dus vrij om een andere zin te gebruiken. Deze uitleg moet je niet meer dan een minuut kosten. In de loop van de week probeer je de twee woorden zo vaak als mogelijk te gebruiken in je eigen taalgebruik in verschillende situaties. Omdat de woorden niet gekoppeld zijn aan een thema of een onderwerp, moet dat zeker meerdere malen per dag lukken. Elke keer dat het je lukt om de woorden te gebruiken, is dus een herhalingsmoment. 

 

Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen in die week meerdere malen expliciet oefenen met de nieuwe woorden. Dat kan gekoppeld worden aan het oefenen van andere nieuwe woorden, bijvoorbeeld uit de taalmethode, maar ook aan het oefenen met de woorden van de afgelopen weken. Suggesties voor inoefenen vind je in onze Werkvormen voor Woorden. 

 

Ten slotte is het raadzaam om periodiek (bijvoorbeeld een keer in de twee maanden) de opbrengst te meten. Hebben de leerlingen de woorden onthouden? Hiervoor leveren we digitaal een aantal toetsen aan. Deze zijn snel en eenvoudig te corrigeren en geven jou én de leerling goed zich op de leeropbrengst. 

Omdat de keuze voor de woorden al gemaakt is en de instructie geheel is uitgewerkt, kan het werken met de Leeswoordenlijst ook prima gedaan worden door assistenten en buitenschoolse opvang. 

Leeswoordenboekjes voor Leerlingen (NOB)

 

Soms wil je de leerling ook buiten de les laten oefenen, of wil je alleen voor een specifieke doelgroep de materialen bestellen. In dat geval bestel je de Leeswoordenboekjes voor Leerlingen. De set bestaat uit vijf boekjes, oplopend in niveau. Meer info? Stuur ons een berichtje

We snappen natuurlijk ook dat je eerst wat meer wil weten. Mail gerust, dan maken we een afspraak om een en ander eens toe te lichten en te laten zien.