Woorden, woorden, woorden. Overal zijn woorden. Maar hoe maak je nu goed onderbouwde keuzes voor je aanbod? En wanneer en hoe pas je de instructie in je les in? Allemaal vragen waar we een antwoord op geven in onze training Werken met woorden. Wil je nu al aan de slag met het vergroten van de woordenschat van je leerlingen en wil je liever niet wachten op de training, bestel dan de Leeswoordenlijst.
De lijst bevat 400 cruciale leeswoorden in een doorlopende lijn van groep 4 tot en met groep 8, uitgewerkt tot concreet leerkrachtmateriaal, dat bestaat uit fraaie, praktisch ontworpen instructieposters, tips voor verwerkingsopdrachten en periodiek toetsmateriaal. Werken met de Leeswoordenlijst is SNEL: Simpel, Nuttig, Effectief en Leerzaam.
Hieronder vind je informatie over het pakket Leeswoordenlijst.
Het Pakket
De leeswoordenlijst bestaat uit kant-en-klaar materiaal voor het aanleren van 400 leeswoorden, in een doorgaande lijn van groep 4 tot en met 8. Door wekelijks twee woorden centraal te stellen, leren leerlingen snel nieuwe woorden bij. Het basispakket bestaat uit:
Wat is de rol van de leerkracht?
Werken met de Leeswoordenlijst is niet moeilijk en kost nauwelijks tijd. Elke week staat een poster centraal, met daarop twee woorden, met uitleg en een voorbeeldzin. Aan het begin van de week behandel je deze woorden door expliciet de doelwoorden en de uitleg met de leerlingen door te nemen. De voorbeeldzin dient ter inspiratie, het staat je dus vrij om een andere zin te gebruiken. Deze uitleg moet je niet meer dan een minuut kosten. In de loop van de week probeer je de twee woorden zo vaak als mogelijk te gebruiken in je eigen taalgebruik in verschillende situaties. Omdat de woorden niet gekoppeld zijn aan een thema of een onderwerp, moet dat zeker meerdere malen per dag lukken. Elke keer dat het je lukt om de woorden te gebruiken, is dus een herhalingsmoment.
Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen in die week meerdere malen expliciet oefenen met de nieuwe woorden. Dat kan gekoppeld worden aan het oefenen van andere nieuwe woorden, bijvoorbeeld uit de taalmethode, maar ook aan het oefenen met de woorden van de afgelopen weken. Suggesties voor inoefenen vind je in onze Werkvormen voor Woorden.
Ten slotte is het raadzaam om periodiek (bijvoorbeeld een keer in de twee maanden) de opbrengst te meten. Hebben de leerlingen de woorden onthouden? Hiervoor leveren we digitaal een aantal toetsen aan. Deze zijn snel en eenvoudig te corrigeren en geven jou én de leerling goed zich op de leeropbrengst.
Omdat de keuze voor de woorden al gemaakt is en de instructie geheel is uitgewerkt, kan het werken met de Leeswoordenlijst ook prima gedaan worden door assistenten en buitenschoolse opvang.